AlfaTV esittää ohjelmasarjaa Tee minusta ateisti. Siinä
ateisti Robert Brotherus ja Helsingin yliopiston ekumeniikan dosentti
Veli-Matti Kärkkäinen keskustelevat (siis eivät väittele) uskontoon liittyvistä
teemoista. Sarjan toisessa jaksossa kysyttiin, miksi uskontoja on niin monia ja
miten valita niistä.
Keskustelijat ovat oppineita miehiä. Brotheruskin filosofian
lisensiaatti. Se tarkoittaa, että he arvostavat toistensa kommentteja tyyliin ”tuo
on toki totta, mutta toisaalta…” Kärkkäisen kanta on selvä: hän on vakaa
kristitty, joka uskoo kristinopin dogmit karvoineen ja häntineen. Hän pystyy
nielemään Jeesuksen ylösnousemuksen ja kolminaisuusopin täysin vaivatta.
Tieteellinen koulutus ei ole päässyt pilaamaan hänen uskoaan. Brotherus on yhtä
vakaa ateisti, mutta en tiedä, onko hänellä koskaan ollut uskoa, jonka
tieteellinen koulutus olisi päässyt tuhoamaan.
Keskustelun seuraaminen tuo koko ajan mieleen väitteen, että
tiede ja uskonto eivät ole ristiriidassa keskenään. Kärkkäinen korostaa sitä
kertomalla, että sivistyneet teologit pystyvät uskomaan myös evoluutioon sillä
pienellä lisäyksellä, että Jumala ohjaa sitä. Ylösnousemisen mahdollisuudesta
tai mahdottomuudesta saati siihen käytettävästä tieteellisestä analyysistä ei
puhuta. Samoin kolminaisuusoppi jätetään tieteellisen tarkastelun ulkopuolelle.
Niissä noudatetaan perinteistä puolustusta,
jonka mukaan ne ovat uskon asioita ja tieteen ulottumattomissa. Mutta eivät
toki ristiriidassa tieteen kanssa?
Toinen kristinopin tieteellinen kyseenalaisuus on Jeesuksen
elämä ja opit. Jeesuksen olemassaoloa historiallisena edes tavallisen elämän
eläneenä henkilönä on epäilty. Kärkkäinen toteaa, että kukaan vakavasti
otettava tutkija ei ole väittänyt, ettei Jeesus olisi joskus maan päällä
kävellyt. Mielestäni Robert M. Brice esimerkiksi on vakavasti otettava epäilijä,
mutta tietysti ekumenian dosentti ei häntä sellaisena pidä. Edelleen Kärkkäinen
väittää, että meillä on Jeesuksesta runsaasti luotettavaa historiallista
tietoa. Koska tämä tieto on lähinnä evankeliumeisssa, tulemme taas asiaan, joka
on ristiriidassa tieteellisen käsittelyn tulosten kanssa. Sen mukaan
evankeliumien arvo pätevinä elämäkertoina on lähes olematon. Joten kun
Kärkkäinen kertoo, että ”meillä on satojen silminnäkijöiden todistus siitä,
että hauta oli tyhjä”, niin kyseessä ei ole nykajan tapaisesta sanomalehdistä
luettavissa olevasta tai teeveestä katsottavissa olevasta toimittajan tekemästä
silminnäkijöitten haastattelukertomuksista valokuvineen. Meillä ei ole tätä
Kärkkäisen väittämää tietoa missään tieteellisesti vakavasti otettavassa
mielessä.
Toinen kristinuskon edustajien hellimä tarina on kertomus
naisista, jotka todistivat Jeesuksen haudan olleen tyhjän. Sitä on painotettu
kertomalla, että tuon ajan katsannossa naisten kertomalla ei ollut juuri
todistusarvoa. Joten kukaan, joka
vakavissaan halusi sanomaansa uskottavan ei olisi moista sepittänyt. Siis sen
täytyy olla totta?
Kärkkäinen väittää, että Luukas olisi evankeliumiaan
kirjoittaessaan haastatellut silminnäkijöitä. Siis ihmisiä, jotka todistivat
Jeesuksen ylösnousemista? Tai ainakin
tuota kuuluisaa haudan tyhjyyttä. Jeesus syntyi vuoden 0 paikkeilla (syntymän
vuosiluku keksittiin 500-luvulla) ja kuoli 40-vuotiaana, kenties? Mitään varmaa
historiallista tietoa ei ole. Eri
tutkijat ovat ajoittaneet Luukaksen evankeliumin ilmestyksen vuosien 80 ja 150
välille. On esimerkiksi arveltu, että kyseinen sanaseppo oli käyttänyt
evankeliumia kirjoittaessaan Josephuksen teosta Juutalaisuuden muinaisajat,
joka on kirjoitettu n. vuonna 95. Joten evankeliumia kirjoitettaessa oli
Jeesuksen kuolemasta kulunut 60 vuotta ja silminnäkijöitten löytäminen ainakin
tuolloin oli aika epätodennäköistä. Voihan olla, että Luukas tapasi heitä
nuoruudessaan? Tosin netissä kerrotaan, että Luukas kuoli v. 84 jaa, joten aika
hämärä on tämäkin tarina.
Kärkkäisen asenne kristinuskoon on uskovan asenne. Hän
käsittää kristinuskon syntyä koskevien historiallisten todisteiden pätevyyden
täysin toisella tavalla kuin historioitsijat, joilla tätä haittaa ei ole.
Päättelyissä on näin liikaa pelkkään uskoon perustuvia johtopäätöksiä. Koska
hän uskoo ylösnousemiseen, hän yrittää kasata hatarasta ja epäuskottavasta
historiallisesta materiaalista tätä ehdotonta lopputulosta edes jotenkin
tukevaa materiaalia. Tulos on sitten pelkkää uskon ilmausta sekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti