Sellaisen maailmankuvan luominen
nykytieteen tuloksien perustalta, jonka tieteistä mitään tietämätön maallikko
ymmärtää, on kutakuinkin mahdoton tehtävä. Se on toki sitä, vaikka osaisi
nykyajan luonnontieteet perin pohjin.
Realistit uskovat, että maailman
asiat ovat todella olemassa. Sitten filosofit alkavat pohtia, ovatko kvarkit ja
elektronit todella olemassa. Tai missä mielessä ne sitä ovat. Kaikki fyysikot
eivät edes viitsi miettiä moisia joutavanpäiväisyyksiä. Esimerkiksi Stephen Hawking
sanoi olevansa positivisti. Hän tarkoitti sillä, että jos joku matemaattinen
malli antoi havaintoja vastaavan kuvan maailmankaikkeudesta, sen käyttämien
teoreettisten entiteettien olemassaoloilla ei ole väliä.
Carlo Rovelli esittää kirjassaan ”Todelllisuus
ei ole miltä se näyttää” oheisen kuvan mukaisen koosteen maailmankuvan
muutoksista Newtonin käsityksistä 1600-luvun lopusta nykyaikaan. Hän kannattaa
kvanttigravitaatiota teoriana, joka yhdistää kvanttiteorian ja
suhteellisuusteorian. Kaikki eivät sitä kannata, joten he muuttaisivat viimeisen
vaiheen joksikin muuksi. Kukaan ei pysty sanomaan varmasti, mikä olisi se oikea
jokin muu.
Tieteen tekijät ovat yleensä
jonkin lajin realisteja. He uskovat, että maailma on olemassa ja se on
aineellista laatua. Ajatusta voi sitten pohtia loputtomiin. Fysiikka keksii
kaikenmoisia otuksia, jotka ovat niin pieniä, että niitä ei voi mitenkään nähdä
edes mittalaitteilla. Todisteita saadaan epäsuorilla havainnoilla, joiden
tulkinta riippuu jostain teoriasta. Jos teoria ei olekaan oikea, niin mitä
sitten?
Seuraavassa esitän katkelmallisen
katsauksen realismin eri muotoihin. Ne olen poiminut Vuosisatamme
filosofia-kirjassa olevasta Uskali Mäen kirjoituksesta Tieteellinen realismi ja
marxismi.
Arkirealisti ajattelee, että
havaintomaailma on olemassa ja luonnollinen kieli kuvaa sitä oikein. Maailma
koostuu objekteista, joilla on ulottuvuus sekä tilassa että ajassa.
Tieteen teoriat kertovat
kvarkkien tapaisista hiukkasista, joita ei normaalin elämän puitteissa koskaan
näe eikä kuule. Ne jopa väittävät, että esimerkiksi elektronia ei oikeastaan
ole olemassa muuten kuin vuorovaikutuksessa toisen hiukkasen kanssa. Joten
tarvitaan tieteellistä realismia.
Tieteellinen realismi luottaa
siihen, että tieteen teoria todella kuvaa todellisuutta eikä ole pelkkä
laskentaväline. Joten jos se väittää, että elektroni on aidosti olemassa, niin
sitten se on. Hawking ei tainnut olla tieteellinen realisti.
Viisaat filosofit jakavat
tarkastelun ontologiseen puoleen ja semanttiseen puoleen. Ne tarkoittavat
kysymystä olemassaolosta ja kysymystä teorioitten suhteesta olemassaoloon. Niukka
versio uskoo, että merkittävä osa teorioista ovat tosia kuvauksia maailmasta.
Vähän niukempi väittää, että jos eivät vielä ole niin ainakin ne ajan myötä lähestyvät
totuutta.
Jotkut tieteen filosofit
väittävät, että tavallisen pulliaisen käsitykset on kerta kaikkiaan hylättävä
ja todettava, että vain parhaissa tieteen teorioissa esitetty ei-havaittava
maailma on se, jolle todellinen aito ja kiistämätön olemassaolo on suotava. Atomeista
koostuva esine ei oikeastaan ole olemassa, vaan sitä ovat sen atomit. Tosin
nykyteorioita uskoen niitäkään ei oikeastaan ole, vaan sitä ovat nämä
kovariantit kvanttikentät.
Tuota ei voi enää kutsua terveen
järjen tuotokseksi. Siitä seuraa myös, että ajatuksia, aistimuksia eikä
tunteita ole oikeastaan olemassa.
Sitten voi edelleen leikkiä
sanoilla, ja kertoa, että koska arkiset objektit ovat tieteellisten teorioitten
objektien kokoelmia, niin tieteelliset atomien tapaiset ovat perustavammin
olemassa, siis vähän aidompia olemassaolioita. Tai että koska tieteelliset objektit
vaikuttavat kausaalisesti arkisiin objekteihin, niin ne ovat ainakin tärkeämpiä olemassaolevia.
Jatketaan loputonta hienostelua.
Entiteetti on olemassa teoriarelatiivisesti, jos se jonkin teorian luomus. Se
on olemassa teoriatranskentisti, jos olemassaolo ei riipu mistään teoriasta. Lopulta
päädymme tulokseen, että teorian totuutta ei kannata ottaa puheeksi. On
mahdollista esittää useita oikeita kuvauksia samasta kohteesta.
Joten ymmärrämme nyt hyvin Hawkingin kannan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti