Sielun aineettomuus ja itsenäinen olemassaolo ovat olleet
pohdinnan kohteina ikuisuuksia. Sen olemassaolostakaan ei olla täysin varmoja.
Se riippunee siitä, miten se määritellään.
Tuomas Akvinolainen on katolisen kirkon enkelitohtori, joten
hänen käsityksillään asiasta lienee edelleen painavuutta uskonnollisissa
piireissä. 1200-luvulla kirjoitetussa kirjassa Summa Theologiae hän käsitteli
teologisia kysymyksiä oman aikansa tietämyksen valossa.
Nykyihmiselle kirjan ymmärtäminen tuottaa melkoisia
vaikeuksia. Ainakin Aristoteleen ja Augustinuksen opit pitäisi ymmärtää ensin.
Akvinolainen käsittelee sielua 75. kysymyksenään. Hän aloittaa kysymällä, onko
sielu kappale. Kuulostaa aika oudolta. Kyseessä on tuona aikana jo 1500 vuoden
ikäisistä Aristoteleen filosofisista opeista ja vain niiden valossa siinä on
jotain järkeä. Joten jos ensin käyttää muutaman vuoden opiskelemalla
sinnikkäästi antiikin filosofin kirjoja, jotka ensi lukemalta ovat suurin
piirtein mahdottomia ymmärtää, niin siitä vain ymmärtämään. Akvinolaisen ajatuksenjuoksut ovat toki huomattavasti selkeämpiä kuin Aristoteleen.
Akvinolainen käyttää menetelmää, jossa hän ensin esittää
väitteen ja toteaa sen näyttävän todelta. Sitten hän esittää puoltavat
väitteet. Tämän jälkeen hän heittää vastaansanomattoman joltain kirkonmieheltä
tai filosofilta lainatun vastaväitteen. Kirkonmiesten silmissä tämä ainakin
Akvinolaisen aikaan riitti tekemään kiellosta faktan, mutta toki filosofin oli
pakko esittää omat perustelunsa. Myöhemmät teologit ovat sitten seuraavat
vuosisadat käyttäneet niitä totuuden ehdottomina kriteereinä.
Akvinolainen kieltää esimerkiksi väitteet, joiden mukaan
ihmissielu ei olisi itsenäisesti olemassa oleva asia, sielu on ihminen, sielu on
tehty hengellisestä tai ruumiillisesta aineesta, ihmissielu on häviävä ja sielu
ja enkeli ovat samaa lajia.
Frank Tipler on outo olio siinä mielessä, että hän on huipputiedemies
ja samalla uskovainen. On uskomatonta, että sellaisiakin on olemassa. Hän on
kirjoittanut kaksi kirjaa fysiikan ja uskonnon yhteyksistä ja väittää, että jos
ottaa fysiikan tulokset vakavasti, niin on väistämättä otettava vakavasti myös
kristinuskon dogmit. En tiedä riittävästi ylimmän tason fysiikasta, joten lainaan
Kari Enqvistiä, joka totesi kirjasta The Physics of Immortality, että ”Tiplerin päätelmät ovat epäilyttävämpiä kuin
helleviikoksi kesämökin pöydälle unohtunut lahna. ”
Tipler määrittelee elämän, sielun ja persoonan ”computer
definition”-mielessä. Siis tietokonetermein. Hän vertaa määritelmiään koko ajan
vanhoihin kristinuskon käyttämiin vastineisiin ja vakuuttaa, että esimerkiksi
Aristoteleen ja Akvinolaisen määritelmät ovat periaatteessa samoja.
Tipler määrittelee elämän ”luonnonvalinnan säilyttämäksi
informaatioksi.” Kristityn mieleen tulee tästä ehkä tuo haisukala, mutta kukaan
ei ole pystynyt määrittelemään elämää tuon paremmin. Tosin tästä seuraa, että
jos ajatellaan ihmisen kehittämät autotkin luonnonvalinnan tuotteiksi
määritelmää vähän venyttämällä, niin autotkin ovat eläviä. Tipler jatkaa kertomalla,
että kuunteleminen, nauttiminen, ihailu ja rakkaus ovat informaation käsittelyä
fysikaalisella tasolla. Hän väittää,
että Akvinolaisen mielestä sielu tarvitsee ruumiin ajatellakseen ja tunteakseen
samoin kuin tietokoneohjelma tarvitsee tietokoneen toimiakseen. Minun nenässäni
tämä väite hieman haiskahtaa, koska enkelitohtorin mielestä sielu on itsenäinen
ja jää eloon kuoleman jälkeen. Tunteeton sielu taivaassa?
Mutta johtopäätös on väistämätön: ihmisen sielu on aivoiksi
kutsutussa märässä tietokoneessa pyörivä ohjelma. Kun fyysinen tietokone
tuhoutuu, ohjelma voi silti jäädä eloon. Tietokoneohjelma on aineeton, joten
sitä on sielukin. Tosin ohjelma vaatii tietämyksemme mukaan aineellisen
säilytyksen.
Siis lähes aineeton
sielu tällä pienellä varauksella? Kuolemattomuus seuraa siitä, että ainahan sielun
voi tallentaa. Tulevaisuudessa kuljetamme mukanamme isäpappoja ja
äitimuoreja taskussamme olevilla muistikorteilla ja laitamme kaipauksen yllättäessä
ne puhelimen sieluappsin ajattaviksi. Lähemmäs taivasta pääsemme tallentamalla
ne pilvipalvelimille. Siis ikuinen
elämä, ainakin melkein?
Huom. Tiplerin versio kuolemattomuudesta on huomattavasti korkeatieteellisempi.
Fysiikan tietämykseni ei riitä
arvioimaan sen haisuastetta. Kirja Summa Theologiae on saatavana suomeksi. Tiplerin kirjoja The Physics of Immortality (Kuolemattomuuden fysiikka) ja The Physics of Christianity (Kristinuskon fysiikka) ei ole suomennettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti