Tieteen ja uskonnon suhteissa on
melkoisia ristiriitoja, vaikka niiden välinen henkinen sotiminen kielletäänkin
jyrkästi. Fyysikot kertovat, että mitään jumalaa ei ole löytynyt. Evoluutioteoria
selittää elämän kehityksen ilman luomista, mikä on tuottanut biologiasta fundamentalistiuskovien
keskuudessa paholaisesta siinneen opin maineen.
Fyysikko Victor J. Stenger ennusti kirjassaan The New
Atheism (2009), että tulevaisuudessa meillä on puhtaasti materiaalinen aivojen
malli, joka on yhteensopiva kaikkien meidän havaintojemme kanssa. Se ei jätä
mitään tilaa yliluonnollisille elementeille.
Stenger uskoi, että pian saamme lukea neuroteologeista, jotka
puolustavat uskontoa neurotieteitten avulla. Hän kuvitteli kaiketi mielessään
jonkinlaisia ei-materiaalista neurotieteen versiota. Ennustus ei liene
aineettoman neuroteologian muodossa toteutunut. Määrittely kertoo, että ”Neuroteologia tutkii uskonnollisten kokemusten ja
hermoston, erityisesti aivojen toiminnan korrelaatioita. Tutkimus tapahtuu
laboratorioissa EEG- ja PET-tutkimuksina.”
Tutkimus on täysin
luonnontieteellisen materiaalista. Sen tutkijat käyttävät tieteellisiä
menetelmiä siinä missä muutkin biologit. Ainoa ero tavalliseen neurotieteeseen
on siinä, että kun sen edustajat tutkivat vaikka meditaation tuottamia muutoksia
aivoissa, he mielellään tulkitsevat asian niin, että ihmisellä on näin kyky
päästä yhteyteen yliluonnollisen kanssa. He olettavat sen olevan olemassa.
Andrew B. Newbergin kirjassa Why God
Won’t Go Away kerrotaan, mitä hän sai selville tutkiessaan meditoijan aivojen
muutoksia tämän kokemina hurmion hetkinä. Kokija itse tulkitsi tuntemuksensa
niin, että aika lakkasi olemasta, itsen rajat katosivat ja että hän oli yhtä
kaiken olevaisen kanssa. Hän piti sitä korkeampana tietoisuuden tilana. Newberg
käyttää kohtuullisempaa termiä ”muuttunut tietoisuuden tila.”
Newberg selittää kokemuksia viittaamalla posterior superior
parietal lobe-aivojen osaan, mutta nimeää sen orientation association alueeksi,
OAA. Sen tarkoitus on sijoittaa ihminen yksityiseen fysikaaliseen avaruuteensa:
huolehtia pystyssä pysymisestä, laskea kulmia ja etäisyyksiä, yleensä mahdollistaa
turvallinen liikkuminen fysikaalisissa ympäristöissä. Tämän takia sen pitää
pystyä kehittämään selvä, vakaa tietämys itsen fysikaalisista rajoista. Sen
tulee piirtää selvä ero yksilön ja kaiken muun välillä. Eli erottaa yksilö kaikesta
muusta ei-itsestä.
Tätä varten alueen tulee saada jatkuvaa hermoimpulssien
virtaa kaikista kehon aistimuksista. Kuvaukset osoittivat meditoivan henkilön tässä
aivoalueessa ilmenevän poikkeavuuksia. Niiden Newberg arvelee johtuvan siitä,
että aisti-informaation tulo oli jotenkin estetty. Alue toimi muuten
normaalisti, mutta informaation puute estää sitä löytämästä ihmisen rajoja. Joten
kokija ajattelee olevansa rajaton, yhteydessä kaiken kanssa, itsekästä itseä ei
ole jne. Siis on päässyt toiseen epäilemättä korkeampaan todellisuuteen. Sen voi
toki tulkita niinkin, että koska todellisuuden kokemus on aivojen luomus ja osa
sen prosesseista lakkaa osin toimimasta, meditoija päätyykin alempaan
todellisuuteen.
Newberg ei nähtävästi usko mihinkään kehosta erilliseen
sieluun. Hän ajattelee, että aivot tekevät mielen. ”Tiede ei pysty esittämään mitään tapaa
mielelle ilmetä muuten kuin aivojen neurologisena toimintana. Ilman aivojen
kykyä prosessoida eri tyypin sisäänsyöttöjä hyvin hienostuneilla tavoilla
ajatukset ja tunteet, jotka muodostavat mielen, ei olisi olemassa. Aivot
puolestaan eivät voi muuta kuin generoida ajatuksia ja tunteita, jotka ovat
mielen peruselementit. Mieli ei voi olla ilman aivoja eikä aivot ilman
pyrkimystä luoda mieltä. ”
Ihminen ei pysty kokemaan todellisuutta muuten kuin
aivojensa tuotoksena. Mikään ulkomaailman suora havainto ilman aivojen välitystä
ei mahdollinen. Newberg vetää tästä oudon (tai sanoisiko uskonnollisloogisen)
johtopäätöksen. Hän vertaa uskonnollista kokemusta piiraan syöntiin. Aivot
tuottavat siitä kokemuksen aistidatan ja erilaisten kognitioitten perustalta,
mutta tämä kokemus on täysin ihmisen mielessä. Mutta se ei tarkoita, ettei
piiras olisi todellinen ulkomaailman esine. Kun tutkijat sitten jäljittävät
uskonnollisen kokemuksen neurologiset ilmentymät, Newbergin mielestä se ei
todista sitä, ettei niiden takana olisi jokin todellinen ulkomaailman esine. Jumalakaan
ei pääse mieleen ilman neurologisia prosesseja.
Jos tästä vetää ateistisloogisen johtopäätöksen, voi todeta,
että neurologiset ilmiöt aivoissa eivät aina vaadi ulkopuolisesta
todellisuudesta tulevaa informaatiota. Ilmiöitä ei voi pitää todisteina yliluonnollisuuksien
olemassaolosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti