Luc Ferry selittää kirjassaan Opi elämään: filosofinen käsikirja mikä hänen mielestään erottaa uskonnon ja filosofian.
Ferry
ajattelee, että ihminen on ainoa otus, joka tietää kuolevaisuutensa. Tietoisuus
tästä on filosofioitten, uskontojen ja moraalin käyttövoimaa.
Filosofiat sisältävät opillisen teoriansa, käsityksensä
moraalista ja pelastusoppinsa. Teorian luominen on yritys tehdä järkeä maailman
menoon. Nykyaikana filosofia luottaa tieteisiin. Faktojen lisäksi yritetään
selvittää myös, miten tietoa saadaan ja miten luotettavaa se on.
Emme elä yksin, vaan muiden ihmisten kanssa. Moraali liittyy
kanssakäymiseen muiden kanssa: miten se onnistuu, jotta ihmisyhteisöt pystyvät
toimimaan. Mitä sääntöjä tähän toimintaan täytyy liittää? Nykyisin moraalin
alue ulottuu muihinkin eläimiin ja yleensä elolliseen luontoon. Eloton odottaa jo
vuoroaan.
Filosofia tarkoittaa viisauden rakastamista, joten filosofin
täytyy pyrkiä elämään viisaasti. Kuolemanpelko ei edistä tätä pyrkimystä, joten
siitä pitää päästä eroon.
Filosofia ja uskonto eroavat toisistaan siinä, miten ne pyrkivät
selittämään ihmisille pelastuksen kuoleman kynsistä. Lähtökohdat ovat
vastakkaiset: filosofiat yrittävät tätä järjen avulla, uskonnot uskon. Ferry
väittää, että filosofian suuntauksilla on omat pelastusoppinsa. Ne vain
yrittävät selvitä asiasta ilman jumalia.
Uskonnot pitävät ihmisten keskuudessa täysin ylivoimaista
pelastusselitysten hallintaa. Filosofeilla on niskoillaan ylivoimainen tehtävä:
täytyy olla realistinen ja luottaa järkeensä. Se vakuuttaa koko ajan, että
ihminen kuolee yksilönä ja se siitä. Sitten pitää selittää, että kyllä hän
silti jossain mielessä pelastuu. Ihmiset vain valitettavasti vaativat
pelastukseltaan sen, että yksilö ainakin persoonana, jos sellainen on kehosta
erillisen sielun sisältö, ei kuolekaan, vaan jää jotenkin eloon.
Epikuros (oli todennäköisesti filosofialtaan epikurolainen) kertoi,
että kuolemaa ei tarvitse pelätä. Ja selitti täysin järjellisesti, että jos on
elossa, kuolemaa ei ole. Jos on kuollut, elämää ei ole. Ei siis syytä huoleen.
Tosi on. Jotta tuon avulla pääsisi
kuolemanpelosta eroon, vaatii kyllä melkoista mielensä kouluttamista.
Kristinuskon synnyn aikoihin stoalaisuus oli vallitseva
filosofinen suuntaus. Uskonto korvasi stoalaisen järjen käytön korostaminen
uskolla ja nujersi filosofian varsin täydellisesti. Tosin lienee niin, että
historian lukeminen antaa täysin väärän kuvan siitä, mikä merkitys filosofialla
yleensä oli. Valtaosalle ihmisistä luultavasti ei minkäänlaista. Henkiset ylevyydet
saatiin ajan uskonnoista. Joten kun Ferry selittää, miksi kristinusko niin
täysin tyrmäsi stoalaisuuden, niin sen asemesta voisi ihmetellä sitä, miksi se
tyrmäsi muut uskonnot. Ei ainakaan älyllisistä syistä.
Uskonnoista vapaa filosofointi on ollut, on ja tulee olemaan
harvojen harrastus. Siihen sortuvat ne onnettomat, jotka eivät pysty
sulattamaan väitteitä yliluonnollisten olioitten olemisista. Luultavasti heistäkin
hyvin pieni osa. Suurin osa vain elelee, mikä lienee hyvä vaihtoehto sekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti