Sosiologi, sosiaaliantropologi ja moraalifilosofi Edward
Westermarck (1862-1939) on yksi Suomen kansainvälisesti tunnetuimmista
tiedemiehistä. Hän oli Helsingin yliopiston ja Åbo Akademin professori. Samoin
hän teki pitkän akateemisen uran London School of Econimisissa. Häntä lainataan
tieteellisissä teksteissä edelleen.
Suomessa häntä ei kovin hyvin tunneta. Hänen maailmalla runsaasti
huomiota saanut kirjansa The History of Human Marriage
ilmestyi 1891, mutta suomennettiin 1932. Ruotsinnos ilmestyi sentään jo 1893.
Kristinuskon ja moraalin suhdetta käsitellyt Christianity and Morals ilmestyi Lontoossa 1939 ja suomeksi 1984.
Westermarck oli agnistikko, joka ei uskonut jumalaan. Hän väitti,
että kristinusko vaikutti negatiivisesti moraaliin. Hän mukaansa moraaliarvot
perustuivat tunteisiin eikä mitään objektiivisia moraalitotuuksia ole. Evoluutioteoria
riitti selittämään moraalitunteitten synnyn ilman taivaallista lähdettä.
Westermarck puolusti naisten oikeuksia, vaati homoseksuaalisuuden
rangaistavuuden poistamista ja avioerolainsäädännön liberalisointia. Kun nämä
yhdistetään ateismin kannattamiseen, ei liene mikään ihme, että kristinuskoa
suosiva mielipidevalta katsoi parhaaksi, että typerä vain suomea osaava kansa oli
parempi jättää rauhaan Westermarckin radikaaleilta ajatuksilta.
Nykyaikana tasa-arvoisena avioliittona pidetään sitä, että myös
homoliitot sallitaan. 1800-luvun lopulla täysin toisen tason epätasa-arvo
vallitsi ihan tavallisissa heteroliitoissa. Vaimo ei ollut yhdenvertainen
lainsäädännöllisesti aviomiehen kanssa. Laki vuodelta 1889 Suomessa totesi
seuraavaa: ”Kun mies ja vaimo ovat vihityt, on mies vaimonsa oikea edusmies ja
kantakoon vastuunsa hänen puolestaan ja ja hallitkoon pesää alempana säädetyllä
rajoituksella.” Aviomiehellä oli valta
vaimon henkilökohtaiseen toimintaan ja omaisuuteen. Vaimolla ei ollut
omistusoikeutta, liikkumisvapautta eikä oikeustoimikelpoisuutta.
Avioliittolainsäädäntö uudistettiin Suomessa niin, että mies ja
vaimo tunnustettiin yhdenvertaisiksi 1929.
Westesmarck väitti, että naisten alisteinen asema Euroopassa oli
ennen kaikkea kristinuskon ja sen epäedullisen naiskäsityksen syytä. Hän ei
syyttänyt asiasta Jeesusta vaan Paavalia. Tämän näkemyksen mukaan
patriarkaalinen miesvalta oli luterilaisen uskonopin perusteissa. Vaimo oli
yhdenvertainen uskonasioissa, mutta alisteinen miehelleen yhteiskunnallisessa
asemassaan.
Kun tätä vertaa nykyiseen keskusteluun homoseksuaalien
oikeuksista, eikö vain tämä Paavalin pakana sielläkin putkahda esiin. Kun tiukan
linjan kristityt väittävät, että homoseksuaalisuus on syntiä, he vetoavat Uuden testamentin Paavalin roomalaiskirjeen
kohtiin 1:26-27. Ja kuten tavallista, normaaliin järkevyyteen luottavat
teologit väittävät, että ei siinä puhuta oikeastaan homoista vaan ihan jostain muusta. Heille on turha
kertoa, että järkevintä olisi luopua koko Raamatusta.
Westermarckin aktiivinen unohtaminen Suomessa
saattaa siis perustua hänen uskonnonvastaisuuteensa. Siitä hyvän kuvan antaa
seuraava lainaus:
”On
väitetty, että [...] ihmissuvun kaikki hyve ja hyvä käyttäytyminen saavat
kiittää synnystään kristillistä uskontoa, että se on ollut Euroopan moraalisen
kehityksen päälähteenä. Olen tutkinut sitä vaikutusta, joka kristinuskolla on
ollut sekä moraaliin yleensä että sosiaalisen ja moraalisen elämän eri
haaroihin, ja päätynyt toisenlaisiin johtopäätöksiin.”
Lähteen olen käyttänyt kirjaa Niina Timosaari: Edward Westermarck –
totuuden etsijä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti