Kristilliset arvot ovat kovin ylistettyjä
länsimaissa. Niiden kerrotaan pohjaavan Jumalan sanaan, joka on ilmaistu
Vanhassa ja Uudessa testamentissa. Joidenkin mielestä ne voi lukea sieltä ihan
suoraan ilman tulkintojen kiemurteluja. Joten yritän suoraanlukea sieltä, mikä
on naisen arvo, jos Raamattuja on uskominen.
Aloitan luomiskertomuksista. Niitä on kaksi.
Ensimmäisessä vihjataan, että Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Siis
samaa kyytiä molemmat sukupuolet, kun kerran oli aloittanut. Toisessa maailma
luodaan elukoinen ja kasveineen ensin. Sitten Luoja huomaa, että Aatamille ei
elukoitten seura ihan riitä, joten hän muovaa naisen Aatamin kylkiluusta. Tämä
kohta tuotti Turun akatemiassa satoja
vuosia sitten runsaasti tiedettä, jossa pohdittiin, miksi miehet eivät ole yhtä kylkiluuta paitsi.
Jo luominen näin järjesti naisen alhaisempaan
asemaan kuin miehen. Varsinainen arvon tyrmäys koitti sitten, kun Eeva meni
syömään tiedon puusta hedelmän, jonka lajia meille ei kerrota. Hän lankeaa
näin syntiin ja aiheuttaa samalla koko ihmiskunnan lankeemuksen ja karkotuksen
paratiisista. Joten on täysin loogista ja oikein se, mitä Siirakin kirjassa
sanotaan: ”Naisesta on synnin alku ja hänen tähtensä me kaikki kuolemme.” Tämä
kirja ei luterilaiseen Raamattuun sisälly, mutta tunnettiin Suomessakin hyvin.
Luther piti teosta viisaan miehen kirjoittamana oivallisena opuksena. En ole
varma, johtuiko tuo pelkästään lainaamastani katkelmasta. Mutta uskon niin,
koska se sopii loistavasti sanomaani.
10. käsky käskee, että ” Ei sinun pidä himoitseman sinun lähimmäises emäntää. Ei sinun pidä
himoitseman sinun lähimmäises huonetta, hänen peltoansa, palveliaansa,
piikaansa, härkäänsä, aasiansa, ja mitä ikänä sinun lähimmäises on.” Käskyn
otin vuoden 1776 käännöksestä.
Siis emäntä on samanarvoinen härän ja aasin kanssa. Tai vähän arvokkaampi,
koska sen himoitseminen on kielletty sentään eri lauseella. Jotkut Vanhan
testamentin kohdat antavat ymmärtää, että Jumalan mielestä toisen miehen
emännän raiskaamisessa suurin synti on se, että siinä samalla koskee vieraan
miehen omaisuuteen. Uskon toki hyväntahtoisesti, että aviomiehet itse
raivostuivat muista enempi inhimillisistä syistä.
Vanha testamentti antaa myös ymmärtää, että pahin naisen olomuoto on olla
ulkomaalainen nainen. Näihin saa kohdistaa minkämoisia julmuuksia tahansa ja
tekee silti otollisia tekoja Jumalan silmissä. Ja jos joku juutalainen mies
erehtyy ottamaan sellaisen vaimokseen, niin Herra miespoloa varjelkoon!
Nykyajan kristityt pitävät Uutta testementtia uskonsa ytimenä. Jeesuksen
sanomisista ei taida löytyä mitään miehen ja naisen tasa-arvoa ratkaisevaa.
Kirkkoisät, jota ensimmäisen vuosisatojen aikana kristinuskon opit loivat,
eivät naisia arvostaneet. Lainaan Hieronymusta, jonka teksti kuulostaa selkeämmältä
kuin Augustinuksen tai Tuomas Akvinolaisen pliisummat versiot: ”Nainen on
paholaisen portti, pahuuden polku, käärmeen purema, sanalla sanoen vaarallinen
asia.” Internetin mukaan tämä kirkkoisä perusti luostarin, jossa nunnina olivat
viitisenkymmentä yläluokkaista roomalaista
neitsyttä. Hän sentään arvosti naisia niin kauan kuin nämä oli neitseitä?
Ensimmäisten vuosisatojen katoliset
uskon miehet yrittivät pysyä naisista erossa, koska uskoivat sen haittaavan
myöhempää paratiisiin pääsyään. Pappienkin oli parempi elää selibaatissa. Luterilaiset
muuttivat suhdetta naisiin arvostamampaan suuntaan. He älysivät, että niitäkin tarvitaan poikia
tekemään. Mutta nainen jäi silti alistettuun asemaan sekä yhteiskunnallisessa
että henkisessä mielessä.
Luther lausahti, vitsikäs ja sanansa hallitseva mies
kuin oli, että ” tytöt alkavat puhua ja seisoa poikia aikaisemmin, koska
rikkaruohot orastavat aina hyötykasveja nopeammin.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti